Pages

Blogger templates

Allah says : 'Remember Me, I will remember you' (Al-Baqarah : 152)

August 26, 2013

Henry Gurney (Mari kita buka topeng )


Sir Henry Gurney .pak Cik Gurney ni antara ' omputeh' (baca:orang kulit putih/faham: mat salleh ) yang popular di Malaysia.Kita telah diajar dan dimomok-momokkan dalam pembelajaran sejarah bahawa Pak cik Gurney amat berjasa kepada tanah Melayu dalam melindungi Malaya dulu-dulu kala daripada Komunis !

Lain-lain fakta yang kita dok hafal berulang kali semata-mata ingin mendapat A dalam subjek kegemaran ramai , Sejarah : P :
~Pak cik Gurney ialah Pesuruhjaya Tinggi British (setaraf dengan Perdana Menteri )1948-1951
~Mula menjejakkan kaki ke tanah Melayu pada Oktober 1948
~ Orang British (of courselah)
~Bersungguh-sungguh mengekang pengaruh komunis di Tanah Melayu.
~Menemui ajalnya di Bukit Fraser dalam usia 53 tahun pada 1951 dalam serangan gerila oleh PKM 
*PKM-Parti Komunis Malaya


muka pakcik Gurney (opps pakcik ni serious orangnya, cuba senyum sikit : P)


Ini berita tentang kematian Pak cik Gurney.Isterinya Lady Isabel Lowther Weir terselamat.(Tengok kiri akhbar)

 
Ini adalah pusara Gurney di perkuburan Kristian Cheras.


Pak cik Gurney juga pernah hadir ke Majlis Konvokesyen Universiti Malaya semasa dia menjadi Pesuruhjaya Tinggi British.Hmmm..banyak betul keterlibatan Pakcik Gurney ini di bumi Malaysia ini (eh, tanah Melayu)


tutup story-morrie sejarah dalam buku tu...

********************

Siapa sebenanrnya Henry Gurney?

"Pesuruhjaya Tinggi British"

Mengapa Henry Gurney ditugakan di Tanah Melayu ?

Sebenarnya Henry Gurney ditugaskan di Tanah Melayu kerana kepercayaan dan penghargaan British terhadapa Pak cik Gurney atas 'kejayaan' hebatnya di Palestin.British mengharap Pak cik Gurney akan melakukan sesuatu yang tak kurang hebatnya di Tanah Melayu.

Mari buka topeng Pak cik Gurney! Maka kita akan nampak senyuman sebenar musuh Islam ini!

Sepanjang 1946-1948 (2 tahun ) di bumi Palestin :
~ Pak cik Gurney dengan penuh angkuhnya telah menjemput pendatang Yahudi di Eropah untuk berpindah ke Palestin dan mereka berkata kepada Yahudi : "Eh jangan malu-malu, buatlah macam rumah sendiri ye "
: (


~ Pak cik Gurney bertanggungjawab menghalau dan membunuh saudara kita di Palestin.Ya, saudara kita dihalau di bumi sendiri dan dibunuh dengan kejam.
 : ''' (
~Paling penting, Pak cik Gurney merupakan antara dalang di sebalik tragedi Penyembelihan Umat Islam Dier Yassin di Palestin pada tahun 1948 !


Apa kisah sebenar di Dier Yassin ?

Dier Yassin merupakan nama sebuah kampung berhampiran Jerusalem yang didiami sekitar 600 orang penduduk Arab Palestin.Dianggarkan pada masa kejadian terdapat 144 buah rumah dan kesemua penduduknya merupakan Muslim.Sejak sekian lama, perkampungan ini memang berjiran dengan perkampungan Yahudi Ortodoks di Givat Shaul dengan aman.

Alasan serangan !

Ingin mengurangkan pengaruh kuasa dan sekatan jalanan di Jerusalem oleh tentera Palestin yang keterlaluan sehingga menganggu hak asasi awam .Ye ke??
Menurut pihak Israel Palestin sengaja membesar-besarkan cerita tentang di Deir Yassin untuk meminta simpati dunia kepada mereka sekaligus menyalahkan pihak British dan Yahudi. Ohhoiii.. menyirap !

"Ini cuma operasi menentang sekatan ke atas Jerusalem !" : o



Sudah hampir 80 tahun peristiwa di Deir Yassin, namun kepedihannya tidak akan pernah sembuh.Para Aktivis keamanan di seluruh dunia berusaha membongkar kebenaran akan tragedi sebenar di Deir Yassin.


Disinilah pernah berlakunya penyembelihan umat Islam Palestin .Seramai lebih 254 orang penduduk kampung telah dibunuh kata si laknat  Yahudi Israel.Sedangkan jumlah sebenar adalah lebih ramai.Berkata kembar seiras Yahudi Israel dan  British ketika itu bahawa mereka hanya membunuh pejuang-pejuang.Walhal ,kanak-kanak disembelih hidup-hidup di depan mata, anak gadis dan wanita dirogol dengan kejam.Pihak tentera telah memotong telinga, jari dan kaki para wanita untuk mendapatkan perhiasan mereka.Wanita hamil dibelah perutnya supaya si ibu dan janin benar-benar mati.Beberapa wanita dan kanak-kanak yang yatim telah dibawa ke pusat perlindungan sementara tentera untuk 'dilindungi'.Namun setelah disiasat , tiada sebarang perlindungan tetapi hanyalah siksaan atas dasar banduannya adalah pengganas.   
Ya Allah kejamnya dan sakitnya semua ini untuk dilalui oleh saudara kita di Palestin. !Moga hadiah syahid untuk mereka.insha-Allah.


Kisah sebenar ???

Dua pihak puak pengganas Yahudi iaitu puak Haganah dan puak Irgun-Lehi saling bersaing untuk siapa yang dapat membina negara Israel dahulu?.Pembunuhan rakyat Palestin di Deir Yassin adalah antara usaha pembersihan  yang dilakukan ke atas orang Arab-Palestin sebagaimana peristiwa di kem pelarian Sabra dan Shatila.Antara lain ini merupakan antara kemuncak konflik Arab-Israel  yang sedang berlaku.


Berjuang menegakkan Al-Haq. Ayuh !!!


Setelah apa yang dilakukan israel, British , Pak cik gurney dan sekutunya di Deir Yassin, mereka dengan penuh selamber (baca : muka tembok) menghantar surat kemaafan kepada Raja Abdullah di Jordan atas 'keterlanjuran' mereka.Pirrah  !! Begitu juga di bumi Malaysia, kita cukup berbangga mengabdikan nama Pakcik Gurney di mana-mana.

Pertama : Sekolah
Sekolah Penjara Henry Gurney di Teluk Mas, Melaka

sesuai apa? sekolah Pak cik Gurney untuk budak-budak jahat.pasal Pak cik Gurney pun jahat juga : )
(Hang pikiaq la)



Kedua : Gurney Drive
Persiaran Pinggir Laut di Pulau Pinang : antara tempat menarik di Pulau Pinang




Ketiga : Pusat Beli-belah 
juga di Pulau Pinang




Keempat : Hotel
berdekatan dengan Penang Drive




Kelima : Nama jalan

Ada jalan dinamakan dengan Pak cik Gurney di Melaka, Seremban, Kuala Lumpur


Keenam : Nama pekan, Pekan Gurney di Perak



Punya berlambak tokoh lain yang boleh dibanggakan. Kita memilih mengabadikan nama insan yang telah membunuh saudara kita di Palestin.
"Eh, ni kisah lama lah..Sejarah tetap sejarah.Kita kena mulakan hidup baru !"
aduh !
"Sedangkan Palestin masih tidak kita dapatkan semula , sejarah kau kata hanyalah sandiwara?

1 comments:

  1. Cina Malaysia biadap sebab Henry Gurney lah!!!! Henry Gurney adalah punca utama Malaysia jadi macam nie sebelum 13 Mei!!!!!!

    ReplyDelete

 

Ahli Kelas Aktif

Borak-borak kosong

 
Back To Top